23 Oct 2019

Review: Captain Chords - de plugin om akkoorden te maken!

producer/software Review: Captain Chords - de plugin om akkoorden te maken!
Inhoudsopgave
  1. Hoe werkt het?
  2. Aanrader?

Produceer jij muziek en heb je te weinig muziektheorie kennis? Daar hebben veel producers last van. Niet iedere producer bespeelt een instrument of heeft muziektheorie les gehad, waardoor en een gebrek aan kennis is over bijvoorbeeld het opbouwen van akkoorden. Veel merken hebben dit dan ook in de gaten en spelen hier slim op in. Er worden zo veel hardware en software oplossingen gemaakt om dit te versimpelen voor producers. Je kunt aan de andere kant ook zeggen, ga dan gewoon muziektheorie kennis leren! Maar dat is voor vele een grote stap en met interessante innovaties is dit wellicht niet nodig.

Captain Chords is ingericht om binnen een enkele plugin de akkoorden te maken voor een gehele track. Mixedinkey is het bedrijf achter deze plugin, ze staan bekend om innovatieve oplossingen te maken voor producers en DJ's. Voor basslines en melodieën hebben ze andere plugins ontwikkeld, Captain Chords is puur voor het maken van akkoorden.

Hoe werkt het?

Je pakt een key wat de basis vormt voor je akkoord zoals C. Dan heb je een basis akkoord waarna je vervolgens verschillende andere akkoorden in dezelfde scale kunt kiezen, zo sluit het altijd op elkaar aan. Je hebt erg veel mogelijkheden om daarbinnen nog andere variaties te maken en te spelen met bijvoorbeeld: timing, ritme, lengte, reverb, delay en nog veel meer!

Je kunt simpel je akkoorden samenstellen voor een verse, pre-chorus en drop. Als je klaar bent? Dan drag-en-drop je ze naar je DAW of je route ze direct naar een software synth.

Captain Chords 3.0
Captain Chords 3.0
Captain Chords 3.0

Aanrader?

Wij vinden het een erg handige plugin om je akkoorden te structureren en te helpen bij het ontbreken van inspiratie. Heb je nu erg veel kennis van muziek theorie en veel inspiratie voor akkoorden? Dan is het in onze ogen overbodig. Wil je bijvoorbeeld snel een opzet neerzetten waarbij je snel akkoorden nodig hebt? Bekijk dan zeker eens Captain Chords en check of het in jouw work-flow past!