6 Jul 2021

Review: PREMIUM PR:O MOVE 8. Geweldig geluid, maximale flexibiliteit

reviews Review: PREMIUM PR:O MOVE 8. Geweldig geluid, maximale flexibiliteit

De PREMIUM PR:O MOVE 8, het kleine maar zo veelzijdige broertje van de onlangs gelanceerde Premium PR:O D2 familie van het Duitse bedrijf HK Audio, is de perfecte luidspreker voor muzikanten of artiesten die een geweldig geluid willen hebben met maximale flexibiliteit.

HK Audio is een merk dat zeer goed voldoet aan de Duitse normen, wat wil zeggen dat het robuuste en kwalitatief hoogwaardige producten levert. HK Audio is de afgelopen decennia behoorlijk bekend geworden om zijn live geluidssystemen van hoge kwaliteit en deze kleine maar veelzijdige speaker zal hier alleen maar aan bijdragen.

De MOVE 8 is een multifunctionele luidspreker met een 4-kanaals mixer bestaande uit microfooningang, lijnsignaal, een instrument-ingang en een Bluetooth kanaal. Met deze speaker kun je letterlijk overal heen want hij is voorzien van twee oplaadbare batterijen dus ook als er geen stopcontact in de buurt is kun je toch spelen. Bovendien geeft het bedrijf (na registratie) 5 jaar garantie om ervoor te zorgen dat je waar voor je geld krijgt.

Specificaties

De MOVE 8 is voorzien van een:

• 4-kanaals mixer
  • 2-bands EQ en reverb voor elk kanaal
  • Schakelbare speaker cabinet simulaties van Celestion
  • Twee oplaadbare batterijen (die tot 11 uur meegaan)
  • 5 jaar garantie (na registratie)

De MOVE 8 komt ook met een gratis App voor iOS en Android voor extra features en optioneel is er voor deze speaker een draagtas verkrijgbaar voor transport en bescherming met flink wat extra opbergruimte. Dit is echt een veelzijdige speaker. Je kunt hem gebruiken om enkel muziek af te spelen via de Bluetooth (5.0) verbinding, je kunt hem gebruiken voor karaokesessies en met de meegeleverde App is het ook mogelijk om gitaareffecten te gebruiken. Maar het belangrijkste, in ieder geval voor ons, is dat je het kunt gebruiken voor live optredens, voor als bijvoorbeeld singer-songwriter.

Audio demo

Opgenomen met een Gatt Audio DM-100 (dynamische microfoon).

Eerste indruk

Wat direct opvalt is dat de speaker licht van gewicht is maar wel erg stevig aanvoelt. De houten behuizing ziet er zeer professioneel uit en je kunt de speaker zowel verticaal als horizontaal plaatsen. Horizontaal geplaatst geeft het meer het gevoel van een gitaarversterker en heb je toegang tot alle kanaalinstelknoppen. Het is zelfs mogelijk om de MOVE 8 bovenop een luidsprekerstatief te plaatsen door de flens van de luidsprekerstatief die aan de onderkant van de kast is geïntegreerd. De eerste twee kanalen zijn voor lijnsignalen of instrumenten en beide hebben een 2-bands EQ, volume en reverb waarin je de toon, het volume en de reverb precies kunt aanpassen zoals jij dat wilt. Het derde kanaal is een ander (lijn) ingangskanaal dat je kunt gebruiken voor afspelen of de schakelbare cab simulatie (zoals hieronder beschreven) die ook een 2-bands EQ, volume en reverb heeft. Ten slotte is het vierde kanaal het Bluetooth kanaal.

Celestion Impulse (schakelbare cab simulation)

Wanneer je de gitaarcabinesimulatie activeert (door op de knop te drukken), kun je gitaareffectapparaten en voorversterkers gebruiken met geïntegreerde effecten zoals chorus, tremolo en flanger. Het is ook mogelijk om de rate en depth van elk van de effecten te wijzigen. Oorspronkelijk wordt het geleverd met drie Celestion Impulse Responses: de Celestion Greenback, Celestion Blue en Celestion Vintage 30.

Batterij systeem

Het batterij systeem werkt goed en het is gemakkelijk te bedienen. Je ziet direct het huidige laadniveau van de accu en of deze nog aan het opladen is of vol is. Soms kunnen dergelijke systemen erg verwarrend en moeilijk zijn om mee te werken, maar HK Audio heeft geweldig werk geleverd, eenvoud op zijn best.

Met de zogenaamde ‘hot-swap-functie’ is het zelfs mogelijk om een batterij te verwisselen terwijl de andere er nog in zit en wanneer jij of de MOVE 8 uiteraard nog muziek maakt, waardoor je ononderbroken batterijwissels kan uitvoeren.

Het geluid

Het geluid is zeer nauwkeurig en het is verbazingwekkend hoe hard deze relatief kleine speaker kan gaan. Je kunt dit gemakkelijk gebruiken voor een optreden in een grote kamer of om de straat op te gaan en je komt nooit zonder volume te zitten. Ook in het hogere volumebereik is het geluid nog steeds accuraat en lijkt er niet al te veel vervorming van het geluid te zijn. Ook lagere tonen zijn geen probleem bij de MOVE 8 door zijn 8″ bas/midrange speaker. Het lijkt erop dat de kanalen automatisch feedbackfrequenties detecteren en de feedbackonderdrukking wordt geactiveerd wanneer die (nare) frequenties worden gedetecteerd. Dit is gewoonweg super voor wanneer je live optredens doet, zeker omdat je de MOVE 8 meestal als een monitor zult gebruiken wat betekent dat je instrumenten er recht voor staan.

Conclusie

Het meest opvallende aan de sound van de MOVE 8 is gewoonweg dat het geluid van mijn akoestische gitaar perfect wordt versterkt. Ik merk zelfs bijna niet dat de versterker aan staat als hij op laag volume staat zonder galm. En als liefhebber van akoestische gitaren weet ik hoe belangrijk een versterker is die je akoestische geluid versterkt zonder het te vervormen.

De lagere tonen zijn geweldig, de reverb is aardig (vrij organisch) en het feit dat je overal de luidspreker kunt bewegen zonder het gedoe van alle kabels is gewoon super. Ik vind het ook tof dat ze een derde kanaal hebben toegevoegd (met de Celestion simulatie), zodat je zelfs je elektrische gitaar kunt aansluiten om te jammen of wanneer een elektrische gitaar niet je hoofdgitaar is en je geen ruimte of geld hebt voor een andere versterker. Om af te sluiten, dit is een geweldige luidspreker voor muzikanten die flexibel maar ook functioneel willen zijn en die niet willen bezuinigen op de sound.

HK Audio Premium PR:O Move 8 mobiele accu-speaker

9
9