Heel vaak kan zelfs een professionele zanger een nummer niet perfect vanaf de eerste take uitvoeren. Producenten gebruiken verschillende trucs om flawless vocals te krijgen. Natuurlijk zijn opnametechnieken belangrijk, anders kan niet problemen in de mix oplossen. Mixen is natuurlijk een heel fascinerend proces, maar er is nog een even belangrijker proces - bewerken.
Goed of slecht opgenomen zang, in elk geval is bewerken het proces dat je dichter bij je doel brengt - professioneel klinkende zang. Hier zijn enkele vocal bewerkingstechnieken om de opgenomen takes tot in de perfectie te brengen.
Organizing en Comping
Dus je hebt een project met opgenomen vocals en waarschijnlijk kijk je naar een groot aantal nummers, je vraagt jezelf af waar je moet beginnen. Als je meer dan één track met een opname hebt, betekent dit dat het splitsen van het opgenomen materiaal in groepen. Het splitsen van de opgenomen zang in specifieke delen van het nummer (intro, couplet, refrein, bridge, enz.) Zal de taak eenvoudiger maken en in de toekomst tijd besparen.
Een van de belangrijkste vocale bewerkingstechnieken is comping. Na verschillende opnames is het mogelijk om de meest succesvolle delen te kiezen en ze samen te voegen tot één geweldige act. Zelfs als de zanger tijdens de eerste of tweede opname geweldige prestaties heeft geleverd, zul je blij zijn met een aantal opties. Wanneer je naar de opname luistert, bestaat de kans dat u onvolkomenheden opmerkt die u wilt verbeteren. Dus als je meerdere takes hebt, kun je verschillende stukjes kiezen en ze samen "lijmen".
Er kunnen verschillende benaderingen van de comping-fase zijn, maar over het algemeen kies je gewoon de beste momenten van de opname en kopieert u deze naar een nieuwe track. Maar zorg ervoor dat je niets belangrijks verwijdert en kunt teruggaan, omdat je van gedachten kunt veranderen. Zorg er ook voor dat je songteksten hebt zodat er geen verwarring is.
Voor sommige producenten lijkt het niet onnatuurlijk, maar het is een normale procedure, vooral bij de productie van popmuziek. Je hoeft niet ver te gaan en de comping-techniek voor elk woord te gebruiken, maar het samenvoegen van de beste takes zal de algehele vocal zeker verbeteren.
Cuts maken
Wanneer je vocals hebt gecompt, is het tijd om achtergrondruis te verwijderen en ervoor te zorgen dat er geen ongewenste geluiden en clicks zijn. Lawaai kan door alles worden veroorzaakt. Beginnend met het geluid van de hoofdtelefoonuitgang, eindigend met de ruis van de computer.
Er zijn een paar technieken die kunnen helpen om van deze ongewenste ruis af te komen. Als je geen timingproblemen hoort, dan moet je tijdens deze bewerkingsstap gewoon cross-fading doen tussen de vocale delen die je hebt gekozen in het stadium van het verlengen. Het uitsnijden van alle stille delen en eventuele vreemde geluiden tussen het zingen verbetert het geluid. Maar ga niet te ver, want het is vrij eenvoudig om van een goede opname een onnatuurlijke en rare opname te maken. Wees voorzichtig, en knip niet alle ademhalingen uit, zelfs als je denkt dat ze niet nodig zijn. Mensen willen een menselijk gezang horen, geen robot.
Vocals editing betekent dat je clean cuts moet maken en clicks tussen fragmenten moet vermijden. Er zijn twee opties die kunnen helpen om die clicks te vermijden. Je kan fading aan het begin en het einde van elke clip gebruiken of korte overgangen tussen de verbindingsklemmen. De tweede mogelijkheid is om de clips te knippen op het punt waar de geluidsgolf de middellijn overschrijdt - op de nul. Op deze manier zullen bezuinigingen op deze punten geen geluid maken, maar het is meer tijdrovend.
Je zou in deze stap ook wat timingproblemen kunnen behandelen als er takes zijn waarbij de zanger eerder of later kwam.
Volume
Tijdens het cutting heb je waarschijnlijk gemerkt dat sommige vocale stukken luider kunnen zijn dan andere. Het besturen van de dynamiek kan behoorlijk moeilijk zijn, vooral als het gaat om zang. Elk woord moet hoorbaar zijn en het algemene vocale spoor moet consistent zijn.
In de bewerkingsfase wordt dit meestal gedaan met volumeautomatisering. Luide delen kunnen met de hand in volume worden verlaagd en rustige delen kunnen omhoog worden gebracht. In je DAW kun je dit doen met de fader of automatisering, afhankelijk van de mogelijkheden. Het is beter om automatisering te gebruiken of om de versterking van de individuele vocale clips aan te passen. Op deze manier zal het niveau van plug-ins consistent zijn. Gewoonlijk is het normale vocale niveau ongeveer -18 dB, zodat u voldoende volume krijgt en overcompressie vermijdt met behulp van plug-ins. Het is een muzikale manier om wat tijd door te brengen en de automatisering van de winst te doen in plaats van harde compressie.
Doubling
Er is nog een bewerkingstechniek die ervoor zorgt dat de zang dikker en krachtiger klinkt - vocal doubling. Het gaat om het combineren van twee of meer vocale tracks met hetzelfde gedeelte om een rijkere toon te krijgen. Je kunt een zanger vragen om tijdens het opnemen ten minste twee volledige takes van het nummer te zingen, dus je hebt een natuurlijk doublingeffect. Maar het kan ook in de bewerkingsfase worden gedaan, door het vocale deel te dupliceren en het met 15-20 milliseconden te vertragen. Of je kunt de delen van de song die worden herhaald (zoals Choruses) verdubbelen en ze in het nummer herschikken.
Het doel van doubling of double tracking is om een vocale opname te dupliceren zonder exact dezelfde kopie te maken. Je wil een verdubbeld deel een beetje anders laten klinken dan het hoofdgedeelte, omdat twee identieke vocale secties alleen maar tot een toename van het volume zullen leiden. Op deze manier krijg je gepolijst en commercieel vocaal geluid.
Pitch
Zelfs wanneer de beste zangpartijen worden gekozen, kunnen er nog steeds imperfecties zijn. Soms moet je de vocale toonhoogte corrigeren. Ik beveel je aan om dit handmatig te doen, maar je kan er ook een (dure) plugin voor gebruiken.
Flex Pitch in Logic, Elastic Audio in Pro Tools of vergelijkbare technieken gebruik je in je DAW. Je kan je DAW-functies gebruiken om de toonhoogte van de vocale clip te corrigeren. In Ableton Live is het bijvoorbeeld heel snel gedaan, met behulp van de Transpose-knop om de audio van de clip omhoog of omlaag in toonhoogte. Natuurlijk is het gebruiken van pitch-correctieplugins meer tijdsbesparing, maar het is mogelijk om het handmatig te doen en een natuurlijker resultaat te krijgen.
Je zou nu je perfect bewerkte zangpartijen voorbereid moeten hebben voor de mengfase. Het is handiger om zang naar een nieuwe track te exporteren of om een nieuwe groep te maken.
Bewerken is niet het leukste deel van het productieproces, omdat je veel tijd moet besteden aan het samenstellen en polijsten van vocale takes. Maar je zult merken dat mixen veel gemakkelijker zal zijn met bewerkte vocalen. :)
Reacties