Het Duitse RME is al erg lang actief in de audio hardware markt. Opgericht door Ralf Männel die werkzaam is als DSP designer en Matthias Carstens. Ze zijn pioneers op het gebied van audio interfaces voor professionals tot bedroom producers. Dat ze in Duitsland van uitstekende kwaliteit houden, is bij menig Nederlander wel bekend.
De BabyFace Pro (FS) is misschien wel het bekendste product van RME, die de meeste producers wel herkennen door het unieke design.
Maar is dit ook terug te zien in de Babyface Pro FS? Wat de meest recente upgrade is van de Babyface Pro. De upgrade werd afgelopen januari 2020 aangekondigd tijdens de NAMM.
Visueel is er niet veel veranderd, dus wij namen de proef op de som. Is de Babyface Pro FS de moeite waard? En waarom is dit voor veel producers die onderweg zijn de go-to audio interface?
Lees verder!
RME-producten
RME heeft verschillende audio interfaces, converters en mic preamps waarin de RME techniek is verwerkt. De hardware is multi-platform beschikbaar voor Windows, Mac OS via PCI, PCIe, Thunderbolt, FireWire, USB 2, 3 en zelf iOS!
Maar welke techniek maakt gebruikt RME nou om onderscheidend te zijn? De ijzersterke drivers, die stabiliteit en prestaties met lage latency bieden op zowel Windows als Mac OS. Dit omdat RME zelf de core van de interface maakt, zijn ze hierin niet afhankelijk van de kwaliteit van 3de. Belangrijk hierbij is dat RME controle heeft over het gehele productieproces.
De steady-clock techniek die RME toepast in de hardware schijnt ook erg goed te zijn, mocht je daar meer over willen weten? Check dan zeker eens deze pagina over jitter, en clock frequentie in digitale audio.
Wat is het verschil?
In de productnaam is er op het eind FS toegevoegd, dit betekent: femtosecond. Dit is een biljardste van een seconden. Hiermee laat RME zien dat ze een verbetering hebben doorgevoerd in het jitter bij de clocking mode in vergelijking met voorgaande versie.
Minder noise en minder jitter dus een beter geluid! Daarnaast zit er op de achterkant een DIP-switch, dit is vrij uniek voor een audio interface – maar wel handig afhankelijk van de functie natuurlijk. Daarnaast gebruikt RME betere AD/DA-converters in de FS versie. Geïnteresseerd in de exacte specificaties? Bekijk deze pagina van RME.
De DIP-switch bij de nieuwe BabyFace Pro FS geeft je de mogelijkheid om het output volume te verhogen/verlagen. Hiermee heb je binnen een klik de mogelijkheid om +19dbu of +4dbu eruit te sturen. Dit is een directe manier om het output level te verlagen wat handig kan zijn bij het gebruik van gevoelige active studio monitoren.
De hoofdtelefoon outputs zijn ook verbeterd, waardoor er meer volume uitkomt wat resulteert in meer punch, van 70 mW verhoogd naar 90 mW.
Het zit het dus voornamelijk in de interne techniek die geüpgraded is waardoor je betere conversie van audio hebt en betere geluidskwaliteit.
Je moet zelf afwegen of je door deze veranderingen gaat upgraden mocht je de oude versie hebben, de Babyface Pro is in onze zeker niet afgeschreven, maar ga je een nieuwe kopen? Kies dan gelijk voor de FS-versie! Wij verwachten dat er op termijn, afhankelijk van voorraad de oude versies niet meer te koop zijn.
Aansluitingen
Knap is dat op de Babyface erg veel verschillende aansluitingen te vinden zijn. Waarom knap? Nou het is een erg compact apparaat en erg dun. Daarnaast is de besturing ook nog fijn en hebben we een grote knop in het midden waarmee je snel volume kunt aansturen, erg knap gedaan dus!
- Achterop zitten 2 XLR outputs en 2 XLR phantom powerd microfoon inputs, die door RME zelf zijn ontwikkeld.
- Aan de zijkant zitten er 2 instrument inputs middels jack 6.3mm (Hi-Zi), een kleine-jack en grote jack voor je hoofdtelefoon aansluiting. Daarnaast ook nog een Kensington functie, mocht je diefstal willen voorkomen.
- Aan de andere kant vinden we een de USB, DC, MIDI en optical out en in aansluitingen.
Met een computer, is de Babyface Pro FS gevoed via USB. De stroom kabel is dus alleen handig wanneer je de BabyFace Pro FS in stand-alone modus gebruikt. Voor de MIDI-aansluiting is er een break-out kabel meegeleverd.
Fijn is dat je een optical out en in aansluiting hebt, zodat je de interface kunt uitbreiden met het aantal inputs – wat het ook nog eens een flexibel stukje hardware maakt!
- Tot 12 input en 12 output channels
- 4 x Analog Inputs (Mic, Line, Instrument)
- 4 x Analog Outputs (2 x XLR, 2 x Phones)
- 1 x ADAT I/O or 1 x SPDIF I/O optical
- 1 x MIDI I/O
- 1 x USB 2.0 (USB 3 compatible)
- Digital Gain control on all inputs
- Separate outputs for high and low impedance headphones
- TotalMix FX (with EQ, Reverb, Echo)
Besturing
Alles is eenvoudig te bedienen ondanks dat het een erg kleine audio interface is. Wat we erg fijn vinden is de manier waarop de level-meters zijn gemaakt en reageren, dit is erg handig af te lezen zodat je snel ziet of een channel clipt.
Een snelle dim-functie is ook geen overbodige luxe om de monitoren snel zachter te zetten. Daarnaast is de besturing in het algemeen erg intuïtief.
Conclusie
Het is een knap staaltje techniek samengekomen in een stevig blok aluminium. Je hoeft niet op functies in te leveren op het moment dat je vaak onderweg bent met de Babyface Pro FS. Er zitten onwijs veel functies en genoeg aansluitingen op voor beginners en pro’s.
Dit alles maakt het een van de meest gewaardeerde audio interfaces voor artiesten die regelmatig onderweg zijn met gear. De uitstekende RME-kwaliteit zie je terug in deze audio interface in zowel geluid als bouwkwaliteit.
Kleine dingen zoals 2 hoofdtelefoon uitgangen en een grote knop in het midden zijn erg fijn. Al met al een leuke upgrade op intern gebied, nog geen visuele upgrade – maar dat komt wellicht in de toekomst! De BabyFace Pro FS is erg goed zoals die is, dus of een update aan de buitenkant nodig is – misschien niet.
RME heeft het nodige gedaan om in ieder geval betere kwaliteit te leveren voor de muzikant, well done!
RME Babyface PRO FS audio interface
Voordelen
- Geluidskwaliteit is erg goed
- Goede bouwkwaliteit
- Compact en toch veel aansluitingen
Nadelen
- Geen design upgrade
Reacties